VEGETARIAN LIFESTYLE - ADVANTAGES & DISADVANTAGES

Hej :) Dzisiaj zapraszam Was na kolejną odsłonę MY VEGETARIAN DIARY. Tym razem przybliżę Wam wady i zalety bezmięsnej diety. Post będzi...



Hej :) Dzisiaj zapraszam Was na kolejną odsłonę MY VEGETARIAN DIARY. Tym razem przybliżę Wam wady i zalety bezmięsnej diety. Post będzie nieco obszerny, ponieważ postaram się jak najbardziej zagłębić się w ten temat. Dwie strony od zawsze spierają się o to, czy wegetarianizm jest dobry czy zły, ale prawda jest taka, że każdy powinien to osądzić sam. W komentarzu podzielcie się swoją opinią na ten temat, a teraz zapraszam do czytania!



Zacznę od tej dobrej strony, czyli od plusów wegetarianizmu:

+ w daniach wegetariańskich występuje mniejsza zawartość tłuszczów i kwasów nasyconych. Drastycznie zmniejsza to ryzyko wystąpienia wysokiego poziomu cholesterolu

+ dania wegetariańskie cechują się małą podażą kalorii, nawet w dużej porcji jedzenia, dlatego osoby na tej diecie są mniej narażeni na nadwagę i otyłość

+ badania wykazują, że wegetarianie są bardziej sprawni i wytrzymali fizycznie, ponadto, częściej korzystają ze wszystkich form aktywności fizycznej i uprawiają więcej sportu

+ wegetarianizm uwrażliwia na krzywdę, uczy empatii (nie tylko do braci mniejszych) i respektowania praw innych ludzi i zwierząt

+ wegetarianie posiadają zazwyczaj większą wiedzę w temacie prawidłowego odżywiania, co zwiększa szansę na prowadzenie zdrowego trybu życia

+ u wegetarian znacząco poprawia się trawienie - dzięki większej zawartości w daniach bezmięsnych błonnika, który 'czyści' nasze jelita ze szkodliwych substancji

+ wegetarianizm eliminuje konserwanty, sól i niekorzystne związki, takie jak węglowodory aromatyczne, nitrozoaminy, antybiotyki czy inne leki weterynaryjne, co prowadzi do mniejszego 'zaśmiecenia' naszego organizmu szkodliwymi substancjami

+ dieta oparta na produktach pochodzenia roślinnego dostarcza mniej sacharozy, a więcej węglowodanów złożonych i błonnika pokarmowego

+ dania bezmięsne dostarczają organizmowi dużej ilości witamin rozpuszczalnych w wodzie (C i E), które są silnymi przeciwutleniaczami, zapobiegają tworzeniu się komórek nowotworowych 

+ dieta ta wpływa też na wygląd – oprócz zmniejszenia wagi, korzystnie zmienia się również struktura włosów i poprawia stan skóry

+ dieta jarska, dzięki temu, że powoduje większe zaopatrzenie organizmu w przeciwutleniacze, pozwala dłużej cieszyć się młodością i świeżym wyglądem

+ powszechnie uważa się, że wegetarianizm jest dietą, która pozytywnie wpływa zarówno na sferę psychiczną (poprawia samopoczucie), jak i fizyczną (zwiększa sprawność)

+ dla mnie najważniejszą zaletą wegetarianizmu jest fakt, że dzięki tej diecie jest możliwe ograniczenie brutalności względem zwierząt 



Jak wszystko, wegetarianizm również ma swoje wady. Oto one:

- białko ma niższą wartość biologiczną niż białko zwierzęce - nie zawiera wszystkich niezbędnych dla organizmu aminokwasów i dlatego tak trudno jest go zastąpić

- wegetarianie, nie spożywając produktów pochodzenia zwierzęcego, przy źle zbilansowanej diecie, narażają się na ryzyko anemii (właśnie to przydarzyło mi się kilka lat temu, pisałam o tym TUTAJ)

- przyrządzenie większości dań wegetariańskich wymaga o wiele więcej czasu i pracy, ponadto produkty, z uwagi na stu procentowo ekologiczny skład, są trudniej dostępne i droższe

- niedostateczna ilość białka, wapnia i aminokwasów to jeden z głównych zarzutów stawianych diecie wegetariańskiej jako brak poprawnego uzupełniania białka i tłuszczów zwierzęcych

- wegetarianie narażeni są także na żywieniowy niedobór witaminy D (niewielka ilość witaminy D występuje jedynie w grzybach i promieniach słonecznych), co może wywołać rozwój krzywicy i osteoporozę

- z kolei niedobory witamin z grupy B (występującej obficie w mięsie, w roślinach znikomo) , przyczyniają się do niedokrwistości, ale także mogą powodować nieodwracalne uszkodzenia układu nerwowego w późniejszych latach życia

Jak widać, lista zalet jest dłuższa niż wad, jednak zarzuty, co do wegetarianizmu są naprawdę poważne. Obydwie strony mają dużo racji, jednak myślę, że prawidłowe uzupełnianie tłuszczów i białka zwierzęcego pozwoli nam uniknąć zagrożeń przywoływanych przez przeciwników wegetarianizmu. 


A jeśli chcecie dowiedzieć się więcej na ten temat, polecam... VEGE ART!


Jest to nurt w sztuce poświęcony właśnie tematowi wegetarianizmu. Często ukazywane brutalne obrazy zasmucają odbiorców, a genialnie przedstawione relacje człowiek - zwierzę zmuszają do głębokich refleksji. Jeśli jesteście zainteresowani tym tematem, koniecznie sprawdźcie takie grafiki w google, na tumblr i pinterest! A oto niektóre z nich:












Dziękuję za przeczytanie mojego wpisu. Musicie wiedzieć, że starając się przybliżyć Wam argumenty obu stron - za i przeciw wegetarianizmowi, włożyłam dużo wysiłku w tę pracę. Mam nadzieję, że chociaż trochę zaciekawiłam Was tym tematem i mój czas nie poszedł na marne. W kolejnych postach z serii podam Wam kilka ciekawostek, inspiracji i cytatów na temat wegetarianizmu. Ciekawe przepisy opublikuję, gdy w końcu nauczę się gotować :) Trzymajcie kciuki!




MASZ PYTANIE? ZADAJ JE TUTAJ:
ASK: @mademoiselleblog KLIK
E-MAIL: mademoiselle.blog@vp.pl

You Might Also Like

30 comments

  1. To smutne i przerażające. Sztuka najlepiej to przedstawiła.
    Pozdrawiam! :)
    Zapraszam do mnie:
    http://fasionsstyle.blogspot.com/

    ReplyDelete
  2. Te wszystkie obrazki idealnie przedstawiają to
    Ja na wegetarianizm nie przechodzę, chociaż bardzo bym chciała ale moi rodzice chyba by mnie zabili :D
    Jadam jak narazie tylko mięso z kurczaka i ryby ale i tak to moim rodzicom się nie podoba... ahh
    Post super! Świetna seria
    Pozdrawiam, zapraszam na nowego posta oliwiafelkel.blogspot.com

    ReplyDelete
  3. Ja chyba nie zdecydowałabym się na bycie wegetarianinem.
    Ale fakt, plus jest taki, że zmniejszy się brutalność wobec zwierząt.
    http://m-grabowska.blogspot.com/2016/08/letni-niezbednik.html

    ReplyDelete
  4. Jestem wegetarianką od 2 lat i nie wyobrażam sobie zjeść sklepowego mięsa. Jest to dla mnie przerażające. Przy odpowiedniej diecie, wady można zniwelować do minimum :)
    http://malachowskaadrianna.blogspot.com/

    ReplyDelete
  5. Zastanawiałam się nad przejściem na wegetarianizm :)
    Pozdrawiamy i zapraszamy do nas ;)
    http://shutupanddancewithus.blogspot.com/

    ReplyDelete
  6. Dieta wegetariańska wedlug mnie jest droższa od zwykłej i tak jak napisałaś wymaga więcej czasu i pracy żeby przygotować takie danie. Jednak jeżeli jesteś wegetarianem ze względu na zwierzęta, to wydaję mi się to najrozsądniejsze
    photos-by-mef.blogspot.com/

    ReplyDelete
  7. Każdy ma prawo wyboru. Sądzę, że pod wieloma względami wegetarianizm jest dobry, ale to, że 5 osób zacznie się do tego stosować nie zmieni faktu, że kolejne 500 będzie nadal kontynuowało zwyczajną dietę. Może i to co robimy zwierzętom jest pod wieloma względami straszne, ale to również zwykły metabolizm wszechświata.

    Pozdrawiam
    VIOLET END

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tak, wiem to i zdaję sobie sprawę z Tego, że ludzkość nigdy w 100% nie przestanie jeść mięsa. Ale, jak to powiada stare przysłowie 'jak chcesz zmienić świat, zacznij od siebie'.

      Delete
  8. Na początku gimnazjum (czyli 3 lata temu), miałam taki okres, żeby też przejść na wegetarianizm, z początku szło mi dobrze, ale z czasem zatęskniłam za smakiem mięsa- więc to nie wypaliło :/

    ReplyDelete
  9. Przez pewien okres w życiu wgl nie miałam ochoty nawet patrzeć na mięso, ale to mi przeszło.
    Oczywiście zawsze szkoda mi zwierząt, jestem świadoma w jaki sposób zostają zabijane, ale mimo tego nie przejdę na wegetarianizm. Pozostanę przy mięsie ;p
    Mój blog (KLIK) rewanżuję się za każdą obserwację ;)

    ReplyDelete
  10. Jakoś nigdy nie miałam w planach przejścia na wegetarianizm, ale mega szanuje takie osoby

    http://wooho11.blogspot.com/ - Zapraszam <3 Jeśli Ci się spodoba - zaobserwuj :* Na pewno się odwdzięczę :)

    ReplyDelete
  11. Bardzo fajnie, że nie opisałaś samych zalet ale także wymieniałaś wady :) Ja jem bardzo mało mięsa ale nie umiem całkowicie z niego zrezygnować :)
    Anonimoowax - Klik

    ReplyDelete
  12. Fajnie, że opisałaś zalety jak i wady wegetarianizmu. Obrazki najlepiej do mnie przemówiły. Kocham bardzo zwierzęta i smutno mi, że mają taki los, ale z mięsa nie potrafię zrezygnować całkowicie. Niestety :(
    Pozdrawiam
    Mój blog KLIK
    Obserwuję :)

    ReplyDelete
  13. Great post just as your all blog. I think that you are an awesome blogger, and I wish you luck in future! Kisses :* If you want, look my blog and follow me if you like it. <3
    CALLOFBEAUTY

    ReplyDelete
  14. ja mięseczko ograniczyłam jakis czas temu, zyskałam dzięki temu poprawę w sylwetce i lepiej się z tym czuje. Staram się wybierać i selekcjonować mięso jeśli mam je spożyć do sałatki :)
    Super post :)

    Zapraszam http://ispossiblee.blogspot.com

    ReplyDelete
  15. Świetny post. Widać,że masz na ten temat pojęcie. :) Podziwiam takich ludzi, którzy jak wyznaczą sobie jakiś cel to dążą do niego. :)
    Jeżeli masz ochotę wpaść na mojego bloga to zapraszam. :) Obserwuję.
    http://cherryontop66.blogspot.com/

    ReplyDelete
    Replies
    1. DZIĘKUJĘ ZA TE SŁOWA! BYŁY MI BARDZO POTRZEBNE!

      Delete
  16. Niestety, ale ludzie nigdy nie przestaną jeść mięsa, a co najgorsze cierpią na tym bezbronne zwierzęta :/ Szkoda, że wegetarianie trochę tym ryzykują swoje zdrowie.
    Pozdrawiam ♥ #Smile
    Nasz blog - klik ♥

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nikt nie jest w stanie zmienić całego świata... Niekoniecznie, jeśli poprawnie uzupełniają białko, nie ucierpią bardzo na zdrowiu. A ile jeszcze zyskają!

      Delete
  17. mimo tych minusów i tak wolę dietę wegetariańską :)
    http://karik-karik.blogspot.com/

    ReplyDelete
    Replies
    1. I to się nazywa świetne podejście :)

      Delete
  18. This is so inspiring! I love the post:)

    irenethayer.com

    ReplyDelete
  19. I like your blog, its really dope.
    Do you want to follow each other?
    If you want, than follow me, and let me know in comments, so I can follow you back with pleasure.
    We can follow each other on Instagram @andjela.dujovic, let me know in the comments so I can follow you back.

    www.bekleveer.com
    xoxo

    ReplyDelete
  20. Bardzo szanuje ludzi na diecie wegetarianskiej/ weganskiej. Sama bardzo rzadko jem mieso, ale czasami bedac w domu nie moge odmowic, bo babcia sie napracowala nad obiadem. Nie porafilabym chyba przejsc na wegetarianizm, bo za bardzo jestem juz przyzwyczajona, choc uwielbiam wegetarianskie potrawy :) bardzo ciekawy post. Fajnie, ze przedstawilas obie strony medalu :)
    (W.)

    ReplyDelete

  21. Ciekawy post :)
    http://klaudencja.blogspot.com/

    ReplyDelete
  22. Ma prawdę fajnie, że pokazałaś jak to jest z dwóch stron. Nie narzucasz nikomu swojego zdania, a jedynie pozwalasz stwierdzić własne :)

    hidenly.blogspot.com

    ReplyDelete
  23. Wow :D Jestem pod wrażeniem. Kiedyś próbowałam być wegetarianką ale kompletnie mi nie szło ;c
    Mój blog ♥ Serdecznie zapraszam !

    ReplyDelete
  24. swietny wpis, do tej pory nie wiedzialam, ze sa takie minusy dotyczace praktykowania diety wegetarianskiej :o to dalo mi wiele do myslenia!
    pozdrawiam i milego dnia zycze <3

    za wszystko się odwdzięczam, odpowiadam na kazda obserwacje ;3JUST EMSi

    ReplyDelete
  25. Twój post jeszcze bardziej zmotywował mnie do zostania wegetarianką! Jednak nie jestem pewna, czy moja wiedza na ten temat jest wystarczająca, aby uniknąć wszystkich negatywów, które wymieniłaś. Polecasz może jakąś książkę/stronkę na ten temat?

    W każdym razie trzymam kciuki jeśli chodzi o gotowanie, ponieważ mam nadzieję, że niebawem opublikujesz przepisy, o których mówiłaś na końcu postu!

    Pozdrawiam!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Cieszę się bardzo ;) Nie czytałam żadnej książki na ten temat, głównie z powodu całkowitego braku czasu, ale mogę Ci polecić kilka stron internetowych, które są równie przydatne:

      http://zielenina.cooking/
      http://www.wegetarianizm.net/
      http://www.pozielonemu.pl/

      Mam nadzieję, że przydadzą Ci się ;) Dziękuję - kciuki naprawdę są potrzebne!


      Pozdrawiam również, kochana!

      Delete

THANK YOU FOR BEING SUCH A WONDERFUL READER! ♥

Flickr Images